Alt du trenger å vite om Cyclic Skincare - KICKS
  • Fri frakt over 99 kr
    Fri frakt over 99 kr
  • Ekspressleveranse
    Ekspressleveranse
  • Poeng på alle kjøp
    Poeng på alle kjøp

Lagt til i handlekurven

Personlig tilbud inaktivert
Gyldig t.o.m

Kjøp 2 få 20%, kjøp 3 få 30% - bland fritt mellom alt fra Clinique, Estee Lauder, Smashbox & Origins. 

Alt du trenger å vite om Cyclic Skincare

Cyclic skincare eller cyclical skincare innebærer at man tilpasser hudpleierutinen sin etter syklusen. Det kan for eksempel være årstider, døgnrytme eller menstruasjonssyklus. Med andre ord finnes det mange faktorer som bidrar til at hudtilstander kan komme og gå i ulike faser og perioder.
Del

SLIK FUNGERER CYCLIC SKINCARE

For at huden din skal føle seg balansert er det viktig at man hører på hva en trenger og forstår hvilken fase/periode huden går gjennom. Tre ulike perioder vi ofte får spørsmål om er døgnrytmen, hvordan hudens forskjellige tilstander endres etter årstider og menstruasjonssyklusen. Vi fokuserer på menstruasjonssyklusen og avklarer hvilke produkter som passer best under denne syklusen, og hvilke du bør unngå.  

MENSTRUASJONSSYKLUSEN

Visste du at kvinnens kjønnshormoner styres mer månedsvis, sammenlignet med menn som har en døgnsyklus? Derfor kan kvinner ha et større behov for å eventuelt se over opplegget sitt innen hudpleie, kosthold eller aktivitet etter hvilken fase i syklusen hun er i. Cyclical Skincare er optimalt å følge hvis du føler at du ønsker mer kontroll.

FASE 1 - FØRSTE DAGEN MED MENSTRUASJON TIL SISTE

  • Huden: i dagene under menstruasjonen er det lett at huden oppleves mer sensitiv og tørr, da er det fint å tilføre fuktighetsgivende og beroligende produkter. 
  • Unngå: alt for aktive produkter som kan irritere eller tørke ut huden under denne fasen
  • Aktivitet: til å begynne med kan du føle deg trøtt og ha behov for hvile, da er det perfekt med litt self-care. Legg en ansiktsmaske, ta et fotbad med en deilig beroligende eterisk olje, og vær snill mot deg selv
  • På slutten av denne fasen og i begynnelsen av fase to: energien stiger og vi er klare for en ny start.
  • Kosthold: desto lengre inn i fase 1 lengter kroppen oftest etter en lettere og friskere kost, mye grønt og syrlig, kanskje litt mer kald mat som salater

FASE 2 - ETTER SISTE MENSTRUASJONSDAGEN TIL EGGLØSNING

  • Huden: fase 2 utstråler spenst og glød da østrogennivået i kroppen stiger. Å legge til produkter som eksfolierer huden og styrker kollagenproduksjonen i denne fasen er ikke en dum idé. Bytt ut ansiktsvannet ditt til et mer eksfolierende ansiktsvann. Ansiktsvannet som mykgjør og virker cellefornyende på huden, noe som bidrar til en mer strålende hud. For å booste hudens kollagen foreslår vi en tone som øker spensten og volumet i huden
  • Aktivitet: dette er det perfekte tidspunktet å planlegge trening og mer fysisk aktivitet, da du i denne perioden har størst kapasitet til å utfordre deg selv. Du er full av kraft med et høyere energinivå. Planlegg også inn restitusjon i denne perioden, da det er lett å oppleve et høyere stressnivå
  • Kosthold: spist det du har lyst på og som gjør at kroppen din føles bra og vil ha. Næringsrik mat som gir oss langvarig energi inkluderer for eksempel fisk, nøtter, chia, egg og avokado

FASE 3 - DAGEN ETTER EGGLØSNING TIL NESTE MENSTRUASJON

  • Huden: i løpet av den siste fasen kan huden lett havne i ubalanse da progesteronet øker, noe som kan bidra til økt talgproduksjon og urenheter i huden. Her vil vi jobbe med produkter som renser mer på dybden, virker talgregulerende og forebygger utbrudd. Det er også viktig å balansere med mye fuktighet.
    Produkter som er fine å ha hjemme under denne perioden er:
  • Maske: Gjerne en maske som har en dyprensende effekt på huden og som forebygger den utbrudd som kviser og nupper. Påfør partielt eller i hele ansiktet
  • Leave-on-eksfoliering: En toner som eksfolierer med hjelp av salisylsyre som dyprenser porer og motvirker kviser. En gel er ekstra bra hvis du har behov for å punktbehandle enkelte områder
  • Serum: et multiserum med ingredienser som niacinamid og sink hjelper til å berolige og balansere talgproduksjonen.
  • Ampoule: hvis huden føles tørr på morgenen, men har en tendens til å bli mer blank og fet i løpet av dagen, er en ampull perfekt for deg. Den balanserer oljenivåene samtidig som den tilfører fuktighet og har i tillegg en beroligende effekt.
  • Unngå: produkter som kan tette til, som oljer eller alt for rike kremer med lipider. Fokuser på lettere produkter med for eksempel hyaluronsyre
  • Aktivitet: den tredje fasen kan gjøre at vi føler oss litt tyngre i kroppen og mer emosjonelle. Humøret kan variere og være veldig opp og ned (dette kan selvfølgelig variere fra person til person). Her kan du ha behov for å velge aktivitetene dine litt fra dag til dag. Det er fortsatt bra å være i bevegelse for å få i gang endorfinene “føle-seg-bra-hormonene”, men til forskjell fra fase 2 kan du ha mer behov for å redusere intensiteten litt. Hvorfor ikke prøve yoga eller meditasjon i denne fasen
  • Kosthold: en økt appetitt etter kaloririk og varm mat er vanlig i denne fasen, det er ikke uvanlig at man her kan føle et sug etter fet mat, men også søtt og salt. Et tips er å drikke mye vann og fylle kjøleskapet med god og sunn mat

Hudterapeuten tipser! Synes du det er vanskelig å vite hvilken fase du er i? Ta gjerne notater ukentlig etter hvordan du føler deg, appetitten og hvordan huden føles!

Håper du synes at dette var interessant å lese! 

Vi anbefaler disse produktene

Del
Fraktmåter
Bring & Helthjem
Betalingsmåter
Klarna, Vipps, Kort
KICKS er Nordens ledende kosmetikkjede med over 250 butikker i Norge, Sverige og Finland. Hos KICKS jobber over 237 makeupartister, 123 hudterapeuter og 734 skjønnhetseksperter for å hjelpe deg med å finne det beste innen makeup, duft, hudpleie og hårpleie.
Copyright © KICKS 2024