Det virker som du bruker en gammel webleser. Det kan gjøre slik at alt på siden ikke fungerer eller ser ut som det skal.
  • Fri frakt over 99 kr
    Fri frakt over 99 kr
  • Poeng på alle kjøp
    Poeng på alle kjøp
  • Hjemlevering
    Hjemlevering

MEMBERS ONLY! 50% på Lancôme Hydra Zen & BeautyAct Bare To Go Eyeshadow Palette. Maks 3 pr produkt og kunde.

Våg å velge personlige parfymer

Hva betyr det egentlig at en duft er en dameparfyme eller herreparfyme? Og fremfor alt – spiller det noen rolle? Den sterkeste dufttrenden akkurat nå er tydelig, når stadig flere parfymehus lager unisex-dufter. KICKS forklarer hvorfor det er på tide å våge å velge parfyme etter din egen personlighet.

Duft er en forlengelse av personligheten vår, og hvilke duftnoter vi velger, avgjør hvordan en parfyme får oss til å føle oss. I flere generasjoner har parfymeskapere gått ut fra at kvinner generelt sett foretrekker søtere dufter, mens menn vil ha en krydret duft. Forestillingen om at kvinner og menn naturlig foretrekker visse dufter, springer ut av samme kulturelle tenkesett som har funnet ut at rosa er for jenter og blått for gutter. Faktum er at parfymer var unisex i flere tusen år – de var med andre ord ikke delt inn i dame- og herreparfymer.

Ifølge gamle parfymetradisjoner er dufter nemlig ikke feminine eller maskuline, du velger bare parfyme etter hvilke duftnoter du selv liker. Hvilken duft du foretrekker, har historisk sett hatt med personligheten din å gjøre, ikke hvilket kjønn du tilhører. Det var faktisk først på begynnelsen av 1900-tallet at parfymer ble delt inn i dame- og herredufter, da de store skjønnhetsforetakene så at det var økonomisk lønnsomt å markedsføre en parfyme spesielt til ett kjønn. Blomstrende, søte og fruktige dufter ble markedsført som feminine, mens noter av tre, lær og krydder ble solgt som maskuline. Men allerede før tusenårsskiftet ble det satt spørsmålstegn ved denne inndelingen, nærmere bestemt i 1994, da CK One ble lansert. Den ikoniske duften fra Calvin Klein klarte å revolusjonere duftverden nesten helt på egen hånd. Med en miks av feminint og maskulint kodede duftnoter er CK One ikke en høyrøstet parfyme, verken i komposisjon eller design. Den nøytrale, matte flasken med skrukork er like minimalistisk og kjønnsnøytral som duften, men likevel klarte den å utstråle både attityde og nyskapning på en måte som alle måtte legge merke til. Etter at den nå kulterklærte CK One gjorde entré, har unisexduften sakte, men sikkert funnet veien til - bake inn i baderomskapene våre og millimeter for millimeter overvunnet duftbransjen. De typiske blomsterduftene til dame og de maskulint kodede treduftene har fortsatt å dominere, men de siste årene har unisex-trenden endelig gjort comeback på alvor. Både nisjede parfymehus og motedesig - nere lager på nytt dufter som henvender seg til alle, uansett kjønn. Det er ganske enkelt ikke så viktig lenger om en parfyme er «pour homme» eller «pour femme». Denne trenden handler i bunn og grunn om personlig frihet. Både skjønnhet og mote dreier seg i dag stadig mer om friheten til å kunne være seg selv, å få vise alle sine forskjellige sider, når og hvordan du vill. Å bruke de duftno - tene du elsker, er ikke bare trendy, men selve den opprinnelige ideen med parfyme. Lenge leve den personlige parfymen!

«Det er ganske enkelt ikke så viktig lenger om en parfyme er pour homme eller pour femme»

Les mer

KICKS Club: Poeng på alle kjøp

Du samler bonuspoeng på alle kjøp, både i butikk & online

Hjemleveranse til døren

Få din bestilling levert direkte hjem til døren

Ekspertrådgivning

Få ekspertråd av våre utdannede skjønnhetseksperter
Fraktmåter
Bring & Helthjem
Betalingsmåter
Klarna, Vipps, Kort
KICKS er Nordens ledende kosmetikkjede med over 250 butikker i Norge, Sverige og Finland. Hos KICKS jobber over 237 makeupartister, 123 hudterapeuter og 734 skjønnhetseksperter for å hjelpe deg med å finne det beste innen makeup, duft, hudpleie og hårpleie.
Copyright © KICKS 2022Kundeservice 955 10 331