
IT Cosmetics: makeupen som gir deg bedre hud
Det er tidlig kveld i London. Folk i alle aldre flokker seg i og utenfor kjøpesentret Westfield Mall. De venter på å få mulighet til å kjøpe og prøve ut makeup fra It Cosmetics, som akkurat denne kvelden lanseres i Storbritannia. Opplæringssjefen i It Cosmetics står snart på scenen i kjøpesentret og demonstrerer produktene som allerede har skapt stor begeistring i USA og Canada.
Hun ber kvinnen ved siden av seg om å fjerne sminken på halve ansiktet. Under sminken er huden veldig rød og irritert. Så viser Opplæringssjefen hvordan hun lett kan dekke den igjen med It Cosmetics' omtalte Your Skin But Better CC+ Cream, som er en av bestselgerne til It Cosmetics.
– Det som er så spesielt med våre produkter, er at de i første rekke er hudpleie-produkter. Du får et heldekkende resultat med et hudpleieprodukt, i motsetning til med andre merker, som er makeup tilsatt hudpleieegenskaper. Jeg får ofte høre at folk som bruker CC+ Cream får komplimenter for huden sin, og ikke for makeupen. Riktig makeup kan gi deg bedre hud, forklarer grunnleggeren av It Cosmetics, Jamie Kern Lima, til KICKS.
Suksesshistorien til It Cosmetics startet for ti år siden. Da var Jamie Kern Lima nyhetsanker i en lokal TV-stasjon i USA. I voksen alder hadde hun utviklet rosacea, og hun var stadig på jakt etter sminke som kunne dekke den røde huden og holde seg på plass på lange arbeidsdager foran varme studiolamper og kameraer.
– Mot slutten av sendingene hadde makeupen som regel smeltet, så alle kunne se hvordan huden min egentlig så ut. Jeg prøvde alt, men ingenting fungerte eller skjulte min rosacea. Jeg tenkte at det måtte være mulig å finne noe som kan løse hudproblemer, også mine, og samtidig få kvinner til å føle seg vakre. Jeg visste at slike makeup-produkter ville bety mye for andre, forteller Jamie, som bestemte seg for selv å utvikle det hun ikke kunne finne.
Hun samlet en gruppe dermatologer og plastikkirurger for å utvikle produkter som skulle være både makeup og hudpleie, og som ville hjelpe og endre huden på sikt. Men alt gikk ikke på skinner til å begynne med. Jamie fikk nei fra alle hun prøve å selge inn produktene til. Det var først da hun var med i en direktesending i TV-shopkanalen QVC, der hun fjernet sminken sin foran kamera og viste hvor god dekning produktene hadde, at det hele tok av. Produktene, blant annet den hel-dekkende concealeren Bye Bye Undereye, ble utsolgt i løpet av et par minutter. I dag er It Cosmetics et av USAs største makeup-merker – og det bestselgende merket for foundation i Canada. Nå får du endelig suksessproduktene fra It Cosmetics i Norge.