Bobbi Brown: En jordnær superhelt
Bobbi browns skimmerpalett Shimmer Bricks blir kjøpt hvert eneste minutt ett eller annet sted i verden. Helt siden merket ble lansert i 1991 har nettopp naturlig glød og den jordnære paletten vært nøkkelen til varemerkets suksess. I dag er det kanskje ikke så revolusjonerende å skape seg et navn ved å være nøytral og nedtonet. Men på slutten av 1980-tallet, da makeupikonet Bobbi Brown fikk sitt gjennombrudd, var "naturlig" nærmest et skjellsord innen mote og makeup. Bobbi startet som profesjonell makeupartist i New York i 1980, og ble raskt både anerkjent og kritisert for sin ”no-makeup look” i en tid då alt handlet om sterke farger og overdreven contouring.
– Den gangen jeg startet som makeupartist, ønsket alle contouring og sterke farger. Jeg ble derimot forbauset over hvor vakre modellene var når de vasket av seg sminken. Jeg har alltid elsket nude – og nude betyr ikke beige. Det er fargen som helt nøyaktig matcher hudtonen, leppene og øynene dine. Så jeg fortsatte å lage den naturlige looken jeg likte, selv om mange i bransjen mente jeg tok feil, forteller hun.
Bobbi møtte helt tilfeldig en kjemiker på et fotoopptak, og hun beklaget seg over tidens tørre og skrikete leppestifter. Sammen utviklet de den perfekte, leppefargede leppestiften som ikke fantes på markedet på det neonfargede 80-tallet. Én nyanse ble snart til ti, og slik var merket Bobbi Brown født. Det viste seg at den naturlige looken var etterlengtet. Leppestiften ble raskt utsolgt overalt. Selv i dag er den første nyansen, Brown, merkets bestselgende leppeprodukt.
– For meg har det aller viktigste alltid vært å følge magefølelsen. Jeg lanserte aldri noe bare fordi alle andre gjorde det. For eksempel utviklet jeg aldri en contouringpalett,selv om det var et press. Jeg hater contouring. Det får folk til å tro at det er noe galt med ansiktet deres, i tillegg til at det ikke ser bra ut i det hele tatt. For meg handler vakker hud om fukt og glød!