Origins: hudpleie fra naturen
Dagens beautyinteresserte nøyer seg ikke lenger med hudpleie fremstilt av naturlige ingredienser, de krever også at produktene gir resultater. Da det amerikanske hudpleie- og skjønnhetsmerket Origins ble grunnlagt i 1990, lot de en gruppe kjemikere og forskere se nærmere på den typen planter som har vært brukt i tradisjonell legekunst i flere tusen år, for så å gå i dybden og finne ut hvilke av dem som faktisk har vitenskapelig dokumentert virkning. Planter fra hele verden ble undersøkt og deretter brakt til Origins’ laboratorier i New York, Shanghai og Belgia. De så blant annet på oppstrammende rosenrot fra de sibirske fjellene, som senere dannet grunnlaget for Origins’ antialdringsserie Youthtopia.
Naturen i sentrum
Et annet planteprodukt som ble undersøkt, var de lodne knoppene med svært høyt innhold av antioksidanter som vokser i Fujian-fjellene i Kina og brukes til hvit te. Nå er de hovedingrediens i Origins’ hudpleieserie A Perfect World.
Allerede fra starten hadde Origins en uttalt og tydelig profil: Naturen skulle stå i sentrum, på alle måter. Det betyr altså ikke bare at produktene fremstilles ved hjelp av naturlige ingredienser, men også at selskapet tenker bærekraft i alt de gjør. Under fremstillingen, der de naturlige ingrediensene blandes slik at huden kan utnytte dem best mulig, brukes det for eksempel fornybar energi, som vindog solkraft. Siden oppstarten i 1990 har de også plantet over en million trær for å verne om og gi tilbake til naturen.
Origins gir tilbake til naturen
I Norge og Sverige får du nå Origins bare hos KICKS, og de siste årene har svenske Gustaf Törling jobbet med å utvikle og tydeliggjøre Origins’ profil. Han har tidligere jobbet i motebransjen med varemerker som Gucci, Levi’s og Tom Ford, og det første han gjorde da han kom til Origins, var å fornye emballasjen og logoen.
– Origins’ produkter er fantastiske, men de har ikke fått den oppmerksomheten de fortjener. Varemerket står for svært mye positivt, men det har ikke kommet godt nok frem tidligere, sier Gustaf Törling til KICKS.
– At Origins kan brukes av absolutt alle, er kanskje det som tiltaler meg personlig aller mest. Derfor har vi valgt å vise bare vanlige mennesker i de nye kampanjene. Vi vil ikke vise frem perfekt hud eller perfekte kvinner, men heller vise hvem Origins-kunden er, forklarer Gustaf Törling, som også forteller hvilket av de mange Origins-produktene som er hans egen favoritt.
– Jeg har en liten datter, så jeg sover ikke på langt nær så mye som jeg burde. Men da jeg prøvde Origins’ øyekrem Dr. Weil Mega-Bright Dark Circle Minimizer, fikk jeg selv erfare at naturlige ingredienser virkelig fungerer. Den fjernet de mørke ringene under øynene, så nå føler jeg meg mye penere!