Det virker som du bruker en gammel webleser. Det kan gjøre slik at alt på siden ikke fungerer eller ser ut som det skal.

20% på bryn- og øyemakeup! Gjelder utvalgte varemerker ved kjøp av minst 2 produkter.

Nå blomstrer politikken igjen

Hippiekulturens kampglød og politiske engasjement fra 1960- og 1970-tallet er tilbake og har smittet over på motebildet. I vår viser vi med kjærlighet og blomster fra topp til tå at vi tror på en bedre verden.

Blomster er synonymt med vår og sommer, både i hagen og i motebildet,, og slik er det denne sesongen også. I år handler det imidlertid ikke om sarte sankthansblomster. I stedet ser vi fargesterke og prangende blomstermønstre som har tydelige røtter i 1960- og 1970-tallets hippiekultur og flower power-mote. Miuccia Prada, yppersteprestinne i det italienske motehuset Prada, var en av mange designere som presenterte en fargeglad og lekent blomstrende vår- og sommerkolleksjon med tydelig retrostil. Etter visningen i Milano fortalte hun at det var et helt bevisst valg. Miuccia Prada har lenge vært kjent for sin samfunnsbevisste design, og nå forklarte hun at årets kolleksjon var tenkt som en flukt fra vår kaotiske verden, og at hun vil hjelpe både seg selv og andre med å finne tilbake til gleden. 

Hos Gucci hadde den anerkjente sjefdesigneren Alessandro Michele som vanlig krydret visningen med knallfarger, men også her sto blomstene i sentrum, i både tekstiler og tilbehør. Chloé leverte på sin side en urban hippiestil med – nettopp – store blomster. Også hos glamourens moderskip Balenciaga så vi blomster, om enn i en mer overdådig utgave. 

Noen som valgte å presentere den oppdaterte versjonen av flower power-trenden på sin helt egen og fantastiske måte, var det engelske motehuset Preen. Makeupartisten Val Garland (en levende legende på sitt felt) hadde skaffet levende blomster til visningen. Hun tørket og presset dem, og ved hjelp av ansiktskrem og løsvippelim dekorerte hun modellenes ansikter med Blomstene. Blomstene ble ofte kombinert med klassisk feminine og nedtonede sminkestiler, med vekt på maksimal glød, rosa toner, markerte øyenbryn og kajalinnrammede øyne – som jo også var populært på 1960- og 1970-tallet. 

Det er heller ikke bare i moteverdenen at vi nå kan trekke tydelige paralleller til tiårene da hippiekulturen var like sterk som det politiske engasjementet. De siste årene har vi sett at samfunnsklimaet har blitt både kaldere og hardere – men også at folk rundt om i verden har gått ut i gatene og demonstrert mot undertrykkelse, korrupsjon og urettferdighet. Den arabiske våren som startet i 2010, og den verdensomspennende Women’s March tidligere i år kan begge ses som eksempler på denne ”nye bølgen” av engasjement der mennesker samler seg og sier tydelig fra for å prøve å skape endringer – som på 1960- og 1970-tallet, da fenomenet flower power ble til. Uttrykket oppsto da demonstrantene begynte å dele ut blomster, godterier og ballonger for å spre kjærlighet, fred og glede, samtidig som de viste sin motstand mot Vietnam-krigen og en mangel på likeverd og likestilling de opplevde som uakseptabel. 

At nettopp blomsten ble det evige symbolet på politisk kamp i det godes navn, er kanskje ikke så rart. Vi må aldri glemme at blomstene ikke bare er pene å se på. De har også en enorm iboende kraft som verken hat eller urettferdighet kan gjøre noe med.

Les mer

Luksuriøse nyheter hos KICKS

Bli kjent med de nye og spennende merkene som har flyttet inn på KICKS Flagship Glasmagasinet i Oslo og på kicks.no

Nye kosmetikkfavoritter i hyllene

Beautybransjen utvikler seg hele tiden og leverer spennende nyheter i rasende tempo. Du vet vel at du nå finner Bioeffectt, Buxom, Hèrmes, Tromborg og Pixi og deres anerkjente produkter hos KICKS?

Power dressing: maktens nye farge er rosa

Tidligere var makthaverne menn i mørke dresser – men i vår er det åpenbart et maktskifte på gang! Power-kledde kvinner viser vei i knallfarget rødt, rosa, lilla og gult.

Caisas skjønnhetsfavoritter

Eksperttips
Vår sjefredaktør Caisa har full oversikt over alle beautynyheter. Her gir hun oss sine viktigste skjønnhetsfavoritter som redder dagen!

Julegavetips til pappa 2019

Eksperttips
Julegaven til far er som regel en vanskelig nøtt å knekke. Spør du hva pappa ønsker seg i julegave er det ofte noen av de følgende standardsvarene: 1. «snille barn», 2. «Jeg trenger nye sokker…» eller 3. «Jeg vet ikke». Men vi vet hva pappaer kan bli glad å finne under juletreet!

Julegavetips til henne 2019

Eksperttips
Samme utfordring hvert år. Det er ikke lett å finne den perfekte julegaven til kjæreste eller kone. Glem siste-liten-gaven julen 2019 og finn en gave som får øynene hennes til å glitre.

Julegavetips til han 2019

Eksperttips
Jakten på den perfekte julegaven til ham har startet! Hva vil kjæresten din ha? Det kan være en vanskelig (jule)nøtt å knekke. Vi har flere forslag til julegaver som vil få ham til å smile fra øre til øre julen 2019. Her er ønskelisten han glemte å skrive!

Caisas favoritter: de beste nyhetene

Eksperttips
I tillegg til solskinn og hestehov byr våren på en rekke skjønnhetsnyheter. Dette er Caisa Janssons, sjefredaktør for KICKS Magazine, favoritter.

Julegavetips til mamma 2019

Eksperttips
Har moren din allerede alt? Tenk litt mer på saken – du kan alltid komme på noe som gjør mamma glad! Skjem henne bort skikkelig i jul med deilige gaver. KICKS hjelper deg med å finne julegaven til mamma.

Sommermote 2019: Surf’s up!

I sommer drømmer hele moteverdenen om Californias solfylte strender – og fremfor alt havets salte bølger. Nå gjør surfekulturen et trendy comeback!
Få først, Betal senere. Del opp, Betale Direkte med kort.
KICKS er Nordens ledende kosmetikkjede med over 250 butikker i Norge, Sverige og Finland. Hos KICKS jobber over 237 makeupartister, 123 hudterapeuter og 734 skjønnhetseksperter for å hjelpe deg med å finne det beste innen makeup, duft, hudpleie og hårpleie.
Copyright © KICKS 2019Kundeservice 955 10 331